המצאת המטוס

האחים רייט נקראים לעתים קרובות ממציאי המטוס. עם זאת, זו קצת פשטנות יתר. מה שהם עשו זה להמציא מחדש את המטוס. לפני הטיסה הראשונה שלהם ב-1903, אנשים רבים הציעו וניסו לבנות מכשירי אווירונאוטיקה המונעים על ידי אדם כדרך לטוס. רבים אחרים בנו דאונים במהלך סוף המאה ה-19 כדרך לחקור את האפשרות של מכונות טיסה כבדות מהאוויר.

חשיבותם של רחפנים

רחפנים היו הקודמים החשובים ביותר של מטוסים מונעים. הם היו המטוסים הראשונים שזכו להצלחה כלשהי. במאה ה-19 המאוחרת, הרחפן היה סוג המטוס היחיד שהיה מסוגל לקיים טיסה. מטוסים מונעים היו מסוגלים לטוס רק כשהמנועים שלהם פעלו. חוץ מזה, דאונים היו גם הרבה פחות יקרים לבנייה מאשר מטוסים מונעים. במהלך הימים הראשונים של האווירונאוטיקה, לאנשים רבים היה מעט כסף להוציא על ניסויים בטיסה. רחפנים היו דרך זולה בהרבה להתנסות בטיסה מאשר מטוסים מונעים. זו אחת הסיבות לכך שכל כך הרבה אנשים בנו דאונים בימי החלוץ של התעופה.

ווילבר ואורוויל רייט

האחים וילבור ואורוויל רייט היו שתיים מהדמויות החשובות ביותר בתולדות התעופה. הם היו שני האנשים הראשונים שטסו במטוס. זה התרחש ב-17 בדצמבר 1903. במהלך השנים הראשונות של המאה ה-20, האחים רייט ערכו ניסויים ובנו סוגים רבים של מטוסים. הם בנו למעלה מתריסר דאונים כמו גם מטוסים מונעים שונים. החשובים מבין המטוסים הממונעים שלהם היו רייט פלייר, רייט פלייר II ורייט פלייר III. ה-Wright Flyer היה המטוס הראשון שהצליח לקיים טיסה לאורך זמן. האחים רייט פיתחו גם סוג חדש של מדחף. הם השתמשו בעיצוב החדש הזה בשני המטוסים האחרונים שלהם, ה-Wright Flyer II ו-Wright Flyer III. תכנון המדחף החדש הזה היה הרבה יותר יעיל מכל אחד אחר שנבנה עד אז. זה גם היה הרבה יותר יעיל מתכנונים מאוחרים יותר שנבנו במהלך העשור הבא.

חשיבות השליטה במכונות מעופפות

ההמצאה החשובה ביותר של האחים רייט הייתה מערכת הבקרה שלהם, לא המדחפים שלהם. בעוד שמערכת הבקרה שלהם לא הייתה מתוחכמת כמו מערכות הבקרה המודרניות, זה היה שיפור עצום ביחס לכל מערכות הבקרה הקודמות. מערכת הבקרה של האחים רייט אפשרה למטוסים לטוס בצורה מבוקרת. עד למועד זה, דאונים וכלי טיס אחרים טסו בצורה מאוד לא מבוקרת, לא מתוכננת. מערכת הבקרה של האחים רייט הייתה סוג של מעלית שאפשרה לכנפי מטוס ליצור עילוי ולאפשר לו לעוף. היא גם אפשרה לכוון ולשלוט במטוס בכל שלושת צירי התנועה. לפני שהאחים רייט המציאו מערכות בקרה, ניתן היה לשלוט ברחפנים רק על ידי ציר התנועה הקשור לזנבותיהם. ללא מערכת בקרה, לא ניתן לקרוא לכלי טיס מכונות מעופפות. הם רק מכונות שנעות באוויר.

טיסה מבוססת מדחף

האחים רייט היו האנשים הראשונים שבנו מטוסים בעלי יכולת טיסה מתמשכת. עם זאת, מטוסים אלה היו מבוססי מדחף. לא הייתה להם דרך להפעיל את המדחפים שלהם. הם פשוט השתמשו במדחפים האלה כדי לדחוף את המטוסים באוויר. מטוס מבוסס מדחף הוא מטוס המשתמש במדחף כדי ליצור דחף. דחף זה גורם למטוס לנוע קדימה באוויר. מטוס מבוסס מדחף שונה ממטוס המונע על ידי סילון. סילון משתמש במנוע כדי ליצור זרימת אוויר שמניעה את המטוס קדימה. מטוסים מבוססי מדחף הם הרבה פחות יעילים ממטוסים המונעים בסילונים. עם זאת, מטוסים מבוססי מדחף הם הרבה פחות יקרים. הם גם הרבה יותר קל לבנות.

חדשנות במטוס מתחילה

כשהאחים רייט התנסו במטוסים ובנו אותם, אחרים עשו את אותו הדבר. אחד האנשים החשובים שבהם היה סמואל לנגלי. לנגלי היה מנהל מכון סמיתסוניאן בוושינגטון הבירה. הוא גם היה פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת פיטסבורג. ב-1896 החל לנגלי להתנסות באווירונאוטיקה. הוא התעניין מאוד באפשרות של טיסה כבדה מהאוויר. הוא התחיל בבניית סוגים שונים של דגמים שהיו מסוגלים לעוף. אנשים רבים אחרים התנסו במטוסים ובנו אותם בשנות ה-90 ותחילת המאה ה-20. עם זאת, האחים רייט היו הראשונים שהצליחו לבנות מכונה שתוכל לקיים מעוף.

מסקנות

האחים רייט נקראים לעתים קרובות ממציאי המטוס. עם זאת, זו קצת פשטנות יתר. האחים רייט היו שניים מהדמויות החשובות ביותר בתולדות התעופה. הם היו שני האנשים הראשונים שטסו במטוס. במהלך השנים הראשונות של המאה ה-20, האחים רייט ערכו ניסויים ובנו סוגים רבים של מטוסים. הם בנו למעלה מתריסר דאונים כמו גם מטוסים מונעים שונים. החשובים מבין המטוסים הממונעים שלהם היו רייט פלייר, רייט פלייר II ורייט פלייר III. ה-Wright Flyer היה המטוס הראשון שהצליח לקיים טיסה לאורך זמן. האחים רייט פיתחו גם סוג חדש של מדחף. הם השתמשו בעיצוב החדש הזה בשני המטוסים האחרונים שלהם, ה-Wright Flyer II ו-Wright Flyer III. עיצוב המדחף החדש הזה היה הרבה יעיל יותר מכל האחרים שנבנו עד אז. זה גם היה הרבה יותר יעיל מתכנונים מאוחרים יותר שנבנו במהלך העשור הבא. כשהאחים רייט התנסו במטוסים ובנו אותם, אחרים עשו את אותו הדבר.